איך להצליח לגדל צמחים בעציצים

איך להצליח לגדל צמחים בעציצים

 

לפני הרבה שנים, כאשר רצינו ליפות את הכניסה לבית, לקחנו קופסאות מפח של חמוצים או זיתים שהגיעו מיוון. הכנסנו חמרה ושתלנו גרניום או נענע. כמובן שנהנו.

מאז הדברים השתנו …

היום נמצא מבחר אין סופי של מכלים, אדניות ועציצים. הם מגיעים מכל העולם, בכל הצבעים, הטקסטורות והגדלים.

הצמחים, גם הם במגוון רחב של אפשרויות. מצמחי כיסוי קטנים ועד עצי פרי בוגרים. למעשה היום אנו שותלים את כל סוגי הצמחים, בתוך מכלי שתילה.

המצע- (תערובת שתילה) אותו אנו מכניסים לתוך המכלים הוא בעל תכונות הפיסקאליות שמתאימות אותו לגידול צמחים. המצע הוא למעשה תערובת של מספר מרכיבים שמעורבבים ביחד (אצל כל יצרן היא שונה במעט) הנותנים מענה לצורכי הצמח הספציפיים ועל כן שונה ההרכב מעת לעת ותלוי בפרמטרים רבים ומגוונים כגון: סוג הצמח, איכות המים, גודל העציץ, מקום הגידול והאקלים. עיקר מרכיבי המצע יהיו בדרך כלל מורכבים מכבול מסוגים שונים, סיבי קוקוס, טוף עדין או פתיתי קלקר, חומרי הזנה ועוד.

באופן כללי המצע נותן פתרון למספר בעיות: ניקוז, אוורור,עוגן לצמח, מקור למזון ומקור למים זמינים.

כדי לתת פתרון לניקוז אנו משתמשים במצע גידול נקבובי, אחיד, קל ועם הרבה חללי אויר. המצע משמש להתפתחות ועיגון שורשים, ולקליטה של מים וחומרי הזנה אל הצמח. לכן הוא חייב להיות חופשי מגורמים מזיקים כמו מחלות או עשבים ולהיות בעל שטח פנים גבוה לאגירה ואספקה של מינרלים מומסים.

המים חומרי ההזנה מגיעים מהמצע, שלמעשה אין לו קשר לאדמה. לכן אנו חייבים להוסיף למצע מים ודשן מידי פעם כדי לאפשר לצמח לגדול. הוספת מים בלבד תאפשר לצמח לשרוד, או לגדול בקצב איטי. בפעולה זו של השקיה אנו למעשה דוחקים את חומרי ההזנה אל מחוץ למיכל. לכן הוספת דשן (אוכל לצמח) מידי פעם תאפשר לצמח לגדול ולפרוח.

כמה להשקות? כמה שצריך! למד את הצמח תנאי הסביבה ותחליט לבד.

השקיה תחתית היא פתרון מצוין להשקות נכון ולמנוע מחלות עלים ומזיקים. ובכן מהי השקיה תחתית?

על מנת להשקות נכון, נשים תחתית מתחת לכל עציץ או אדנית (לא מדובר במערכות השקיה המחוברות לניקוז מסודר), כדי שהמים לא יברחו מהר והצמח יוכל לנצל את המים בהמשך. לתשומת ליבכם, התחתית בתנאי גידול של שמש מלאה תהיה גדולה יחסית למכל, כדי לשמש מחסן מים! השיטה לתפעול מאוד פשוטה. נמלא את המים בתחתית. במידה שהם התייבשו מהר נוסיף ונמלא מחדש את תחתית העציץ, עד למצב שנשארים קצת מים. ההשקיה הבאה תהיה מספר ימים לאחר שהתחתית יבשה (תלוי בגורמי הסביבה). אם המים נשאבו מהר זה אומר שהמצע היה יבש מדי וכדאי לקצר את המרווח בין ימי ההשקיה. חובה לתת לתחתית להיות יבשה מספר ימים,זה שונה בין עונות השנה. לידיעתכם: מרבית הצמחים מתים מעודף מים ולא מחוסר, לכן אין מה לחשוש, בהתחלה יש לשים לב אך בהמשך זה קל ונותן תוצאות טובות.

את חומרי ההזנה נוכל להוסיף למים בתחתית או כרגיל בהצנעה במצע. המלצות לדישון יש על האריזות השונות. מומלץ לדשן עם דשן בשחרור איטי המכיל את יסודות הבסיס+ מיקרו אלמנטים (כתוב על האריזה).

נעמן כספי-אגרונום ומומחה לגינה הביתית.
052-6024204

בלוג
יצירת קשר מהיר עם מומחה
מחפשים ציוד גינון? מתעניינים במערכת השקיה או בכל נושא אחר? מלאו את הפרטים בטופס ונחזור אליכם בהקדם:
בניית אתרים - ארטוויז'ן בע''מ