ההבדלים בין קומפוסט הומוס ודשן כימי

ההבדלים בין קומפוסט הומוס ודשן כימי

רבים מתבלבלים, אחרים לא יודעים ויש כאלה שלא מעיזים לשאול. לכולם נעשה קצת סדר. מה ההבדלים? מהם השימושים ? מתי ? וכמה?

כל צמח על מנת שיגדל צריך מינראלים, כדי לבנות את עצמו. בנוסף הוא זקוק למים, אויר ומקום לגדול( הוא לא נע ונד).את המינראלים הצמח לוקח מהקרקע, ולכן קצב הגידול נקבע בהתאם לכמות המינראלים במצע(הקרקע) בנוסף לזמינות המים, האוויר וגורמים נוספים.

המינראלים שבקרקע הינם תוצר של פרוק צמחים, בעלי חיים מתים והפרשותיהם. בטבע ,בשדה בור לדוגמא קיים איזון בין המינראלים שיוצאים ולאלה שחוזרים, לעומת זאת בשדה החקלאי או בגן הנוי קיים חוסר איזון. אנו לוקחים את התוצר החקלאי (את הצמח,הפרי או הפרחים) בחקלאות, ואילו בגינה אוספים את העלים, זורקים את כסחת הדשא וכדומה. בעקבות פעולות אלו הקרקע נעשית ענייה ובעקבותיה הצמחים לא גדלים. החקלאי דואג להחזיר לקרקע את שאיבדה באופן מסודר אך מה בגן הנוי ? יש צורך להחזיר באופן קבוע את המינראלים לקרקע על ידי דישון של דשן כימי או אורגאני.

למבנה הקרקע, לכמות המים והאוויר הזמינים שבקרקע יש השפעה מכרעת על גידול הצמחים ובריאותם. לכן משחר ההיסטוריה האדם שוקד על טיוב אדמתו ושיפורה. מחפש פתרונות טבעיים ותעשייתיים למלא את המחסור שנוצר תוך כדי תהליך הגידול.

הדשן הכימי

הינו קבוצה של מינראלים הנדרשים לצמח לשם גידולו. הניתן בצורת נוזל,אבקה, גרגרים ועוד.הוא תוצר תעשייתי, שמרכיביו ידועים וקבועים.היישום שלו פשוט ונוח.בתהליכים רצופים של דישון תיתכן המלחה של הקרקע וזיהום מי התהום , בעיקר בשימוש מופרז.

קיימים סוגים רבים של דשנים. בגן הנוי נבחין בשתי קבוצות עיקריות: דשנים מהירי תמס ודשנים בשחרור איטי.ההבדל העיקרי הוא ברמת זמינות המינראלים לצמחים. הדשנים קלי התמס (מומסים בקלות במים) זמינים לצמח. ניתנים לעיתים תכופות באופן קבוע. כאשר מינוני יתר ישטפו מתחת לבית השורשים ולא ינוצלו על ידי הצמחים. דשנים בשחרור איטי משתחררים בהדרגה, רמת הזמינות נמשכת לאורך תקופה ארוכה (רשומה על המוצר בד"כ). לכן הוא יותר נוח ליישום בגן הנוי.

הומוס -רקבובית. 

תוצר עיכול של תולעי אדמה מזן "קליפורני אדום". מטייבי קרקע-earthworms .התולעים אוכלות מוצרים אורגאניים שונים,ומוציאים לאחר עיכולם תוצר (הומוס) עשיר ויעיל במיוחד לטיוב הקרקע.שמהווה דשן אורגאני זמין לצמחים.

ההומוס מכיל את יסודות המזון החיוניים לצמח: חנקן, זרחן, אשלגן, ברזל, ואחרים. בעל תגובה ניטראלית ph-7.מכיל אנזימים ובקטריות המועילות לצמחים.מכיל ריכוז גבוה של חומצות הומיות ופולבית.בגלל תהליך הכנתו הארוך היינו נקי מחיידקים מחוללי מחלות, נקי מזרעים של עשבים, פריך וחסר ריח ונוח מאוד לפיזור.

ההומוס הינו חומר אורגאני יציב,לא צורך חנקן בעת פירוקו ולכן אין לו תחרות עם הצמחים.משתמשים בו לכל הצומח: צמחי בית, גינה, דשאים, עצים, וירקות.

ההומוס משפר את המבנה הפיזיקאלי של הקרקע ואת היכולת לספוח מים. בנוסף להיותו דשן אורגאני זמין. ההומוס יוצר קרקע מאווררת, הוא מעודד תהליכי צמיחה ומאפשר התפתחות מהירה של מיקרואורגניזמים המועילים לצמחים.

למי שעדיין לא ברור,ההומוס היינו זבל תולעים. התולעים נשארות בשטח, הן לא מגיעות לגן.אפשר להשתמש בו, בכמויות גדולות מהמומלץ,הוא לא מזיק,כמו כן כדאי ליישמו על יד השורשים.רצוי לשמור את השקים סגורים,בצל, כדי לשמור על הלחות שבשק.

תהליכי מחזור של פסולת אורגנית החלו לפני שנים רבות.חיפוש אחר זני תולעים יעילות הביא ליצירת מערכת שלמה של מחזור פסולת אורגנית והפיכתה למוצרי דישון וטיוב קרקע בחקלאות ובגן הנוי.

קומפוסט 

תוצר אורגני,של פירוק חומרים אורגאניים שונים,חלקי צמחים ובעלי חיים.המבוצע על ידי חיידקים, פיטריות ומיקרו אורגניזמים אחרים בתנאים טובים של חום,לחות ואוורור.

הקומפוסט הינו דשן אורגאני טבעי שמתפרק לאט, מעשיר את הקרקע ומעלה את פוריותה על ידי עידוד פעולה של מיקרו אורגניזמים המסיעים להתפתחות הצמחים. מעלה את תאחיזת המים בקרקעות קלות (חמרה חולית לדוגמא), מעלה את רמת אוורור הקרקע(בקרקעות כבדות), על ידי הגדלת חללי האוויר.

הרכב הקומפוסט משתנה בהתאם לחומרי הגלם ממנו הוא עשוי, צמחים, עלים,שאריות מטבח, זבל בקר, זבל עופות ואחרים.ובהתאם להקפדה על תהליכי היצור שלו.

לחובבים, בהחלט אפשר ליצר קומפוסט בבית .חומרי הגלם יהיו שאריות מהמטבח, עלים, כסחת דשא ועוד. תהליך היצור לוקח מספר חודשים תלוי בתנאים ובחומרי הגלם. באינטרנט אפשר למצוא אתרים עם הוראות והנחיות כיצד להכין קומפוסט ,עם ליווי של התהליך כולו.

בעת האחרונה אפשר למצוא במשתלות דשן אורגאני 100%, הנקרא "Perfect Blend". לפי היצרנים הוא זמין ברמה של דשן כימי. המוצר מכיל 15 מיקרו אלמנטים יחד עם חנקן,זרחן ואשלגן ברמה קבועה. Ph 6-6.5. הוא מופנה בעיקר להגברת הפעילות המיקרובים שבקרקע. הדשן מכיל שלושה זנים של מיקוריזה (פיטריה המסייעת במלחמה במחלות הקרקע,כמו פוזריום ונמטודות היישום היינו כחומר מגורען,עם חי מדף ארוכים.המינון המומלץ 50-70 ק"ג לדונם. יש אפשרות ליישם אותו דרך מערכת הדישון הקיימת, לאחר המסתו במים. ) שווה לנסות!

בגן הנוי משתמשים במגוון מוצרים שמקורם כימי או אורגאני, בד"כ כלל נהוג לכנות את הדשן וההומוס כ"אוכל" לצמחים ואילו את ההומוס והקומפוסט כמטייב קרקע.

השימוש בדשנים ובמטייבי קרקע שונה בין גן לגן. כמותו ותכיפות השימוש בו תלויה בסוג הגן, ברמת השימוש בו וביכולת לקבוע את קצב הצימוח. אין כאן חוקים קשיחים של הוראות שימוש:

לקרקע ענייה כדאי לתת הרבה חומר אורגאני כדי לטייב אותה ודשן כימי או אורגאני להמרצת הגידול.
בעת הכנת גינה חדשה ,כאשר מביאים קרקע מתה (הובאה מהעומק) יש לפזר כמות נכבדה (לפי הוראות היצרנים) של הומוס או קומפוסט.
לגינות קימות, "עייפות" רצוי לשפר את מבנה הקרקע ובמקביל לדשן בדשן כימי קל תמס או אורגאני זמין שיגרום לצימוח צעיר.
בשוטף, לגינות ללא מערכות דישון קבועות. מומלץ לדשן 3-4 פעמים בשנה בדשן בשחרור איטי. בחודשים אוקטובר-נובמבר לפני החורף בדשן עשיר באשלגן. במרס-אפריל דשן מאוזן ובחדשי הקיץ יוני-ספטמבר פעם או פעמיים בדשן עם רמות חנקן יותר גבוהות.

לחובבים האורגאניים,אפשר לשמור על גינה יפה וללא זיהום הקרקע על ידי שימוש בהומוס כדשן אורגאני וקומפוסט כדשן בשחרור איטי,ששניהם מטייבים את האדמה.
בקומפוסט,יש להקפיד על שימוש בחומרים איכותיים ולהקפיד על יצרנים אמינים כדי לא לגרום להמלחת הגינה,אילוח בעשבים רעים והכנסת מחלות שונות.ראו הוזהרתם!
פיזור חורפי של "צבע" שחור על הדשא, לא יעיל אלא עם מיישמים בכמויות נכונות.
להומוס יש יתרון בנפח,הוא יותר מרוכז.נהוג ליישמו ביחס של 3:1 הומוס לעומת קומפוסט,לכן הוא יותר נוח בהובלה ובפיזור.
ההומוס וה"Perfect Blend" מכילים חומרים זמינים לצמח,לכן ישמשו כדשן יותר מאשר הקומפוסט.

המאמר נכתב ע"י
נעמן כספי-אגרונום ומומחה לגינה הביתית.
052-6024204

בלוג
בניית אתרים - ארטוויז'ן בע''מ