שמירה על הגינה בחורף

ניקוז הגשמים

ניקוז המים מהגינה הוא דבר חשוב, אשר ישרת אתכם ביום יום לאחר השקיית הגינה, אבל גם במקרי גשמים חזקים. מי שחושב שלא מדובר בעניין משמעותי, שאדמת הגינה כבר "תסתדר" לבד ותספוג הכול או שזה "יתייבש" כשהגשם יפסיק וכדומה, טועה מאוד. לאדמה יש כושר ספיגה מסוים, שמעבר לו מתקבלות שלוליות. לחות יתר באדמה מביאה לריקבון שורשים ובכלל - שורשי הצמח לא אמורים להיות "מושרים במים" אלא לשבת באדמה לחה מעט וזה הכול. לא מוצפת. לסיכום: עודף מים הוא הורס צמחים קלאסי. והשלוליות? הן בהחלט לא דבר שהייתם רוצים "לגדל" בגינה (בשביל זה יש בריכות נוי), אלא אם אתם מעוניינים לגדל בגינה גם יתושים. בהנחה שלא, רצוי אידיאלית לתכנן את נושא ניקוז המים היטב עוד מראש, לפני חורפים עתירי גשמים. אם הגיעו גשמים עזים ומסתבר לכם שהניקוז לא יעיל מספיק, לפני שעושים לו שיפורי מבנה, צריך לבדוק קודם כול, שאין מה שמפריע לניקוז הקיים. לגבי עציצים עם תחתיות - מוטב לוותר על התחתיות. כול עוד אתם משקים אותם ידנית, מילא (גם אז התחתיות לא בהכרח חשובות). אבל אם גם הגשם "משקה" במקביל לכם, זה יהיה בכמויות שאתם לא שולטים עליהן, התחתיות יוצפו וכתוצאה מכך שורשי הצמחים בעציצים יוצפו וסתם תפגעו בהם.    

 

השקיה וגיזום

בהנחה שלא ביססתם את כול הגינה שלכם על דברים כמו דשא סינטטי,השקיה תידרש כנראה גם בחורף. עם זאת, היא תידרש פחות וגם תחייב זהירות יתר לגבי עודף השקיה. זאת, מאחר שהאדמה מאבדת פחות מים עקב התאדות. במקביל, היא עשויה לקבל מים לא רק דרך מערכת השקיה אלא גם מהגשם (חלק מהצמחים בגינה טיפוסית יהיו חשופים לו וחלקם לא). כך שמוטב להשקות מעט מדי ולא להציף את הצמחייה. כמו כן, קחו בחשבון שלאורך חורף ישראלי טיפוסי, הגשמים מאוד לא אחידים. הם משתנים גם בתדירותם וגם בעוצמתם. מבחינת מחשבי השקיה, יש אפשרות של השקיית מינימום, אבל גם זו בעצם השקיה בכמות קבועה ולכן לא פתרון מושלם. הפתרון המומלץ, הוא להיות ערני למזג האוויר, להכיר את הגינה שלכם ואת צורכי ההשקיה של הצמחים השונים בה ולקבל החלטות בהתאם.   

מבחינת גיזום, יש כמה שיקולים לקחת בחשבון במיוחד בחורף. הרוחות החזקות שאופייניות לעונה זו, מגבירות סיכון של שבירת ענפים. גם ללא סכנת שבירה, ענפים שמיטלטלים ברוח עלולים להתקרב יותר מדי לחוטי חשמל וכדומה. במקרים מיוחדים, הדבר עשוי להיות מסוכן ויהיה חשוב לבצע גיזום עצים. גיזום משמש גם לצמצום לכלוך בדמות עלים ופירות שנושרים מהעץ. אלה עשויים להתרחש יותר בעונת החורף, אצל צמחים ספציפיים. למעשה, גיזום הוא תחום מקצועי רחב למדי בפני עצמו. מומחים בתחום זה, יוכלו לייעץ לכם יותר לעומק בנושא הגיזום לקראת החורף או במהלכו. למשל, בהתייחס לטכניקות גיזום מתקדמות, דוגמת דילול ענפים בכדי לשפר עמידות בפני רוחות (כך שלרוח יש פחות "מה לדחוף"). 

 

צמחים המתאימים לעונה הקרה

למרות שישראל מדינה חמה יחסית, גם כאן יש לא מעט ימים קרים למדי לאורך השנה. בהתאם למיקום הגיאוגרפי, למשל במקומות גבוהים במיוחד, הטמפרטורות עשויות לצנוח בלילות למשל לרמות שלא כול צמח יגיב להן טוב לאורך זמן. לכן חשוב לבסס את הגינה על צמחים, אשר יסתדרו היטב גם עם הטמפרטורות הקיצוניות ביותר באזורכם. דוגמאות לצמחים שמתאימים מאוד לחורף, הן לוע הארי, פיטוניה, אמנון ותמר ורקפות. גם צמחי תבלין רבים, מסתדרים היטב בחורף. מבחינת שתילה, יש ששותלים בסתיו דווקא, מאחר שצמחים רבים מתאימים לכך. בכלל - מוטב להיערך עוד בסתיו, במחשבה על הכנת הגינה לחורף מבחינות שונות.

 

טיפים לתחזוקה שוטפת  

- הפיכת הקרקע לקראת הגשמים, עשויה במידה מסוימת לשפר ספיגת מים ולצמצם בוץ.

- בזמני חורף שבהם הגשמים לא סדירים, המקומות בגינה שאותם הם מרטיבים יעברו שינוי לא קטן, בין הזמן ה"רטוב" אחרי גשם לימים שבהם הם מתייבשים. ניתן לאזן התייבשות טבעית זו, באמצעות חיפוי הקרקע עם טוף לגינה או כול אמצעי איכותי אחר. כיסוי טוף גם מצמצם בוץ ושלוליות.

- בחורף יהיה גם סיכון גבוה יותר מהרגיל לצמיחת עשבים. חיפוי קרקע יתרום, גם בצמצום סיכון זה.

- גשמים מדללים את חומרי ההזנה בקרקע. במצבים כאלה, דישון הופך להיות חשוב יותר. במקביל, גשם קל עשוי לסייע לפזר דשן ששמתם, בעומק הקרקע.

- רוחות חורף עזות, מסכנות לא רק בני אדם מבחינת ענפים שעלולים להישבר, אלא גם עצים צעירים. במצבים כאלה, יש כידוע עזרים לתמיכה בצמח.

- צריכים עוד סיבה טובה להיזהר מרטיבות יתר בקרקע, בחורף ובכלל? הנה נקודה נוספת, שעשויה להשליך במיוחד על העצים הצעירים שהזכרנו בסעיף הקודם: קרקע רטובה מדי, מחלישה את יכולתם של הצמחים להיאחז עם שורשיהם בקרקע. משמע - לעמוד בפני רוחות.

- יש גינות מיוחדות או גינות במקומות מיוחדים, שלגביהם עולים בחורף היבטים חשובים נוספים. גינת גג למשל, סביר שתסבול יותר מרוחות עזות ותגבר בה חשיבות קיבוע העציצים (שלא יפלו למישהו ברחוב על הראש).

- קחו בחשבון שצמחים רבים יגיבו לקור בהאטת הצמיחה. כמו כן, צמצום שעות השמש בחורף לא יעשה טוב לדשא. מבחינות אלה, "אין תחרות" לצמחים הסינתטיים, כולל דשא סינתטי.  

בלוג
יצירת קשר מהיר עם מומחה
מחפשים ציוד גינון? מתעניינים במערכת השקיה או בכל נושא אחר? מלאו את הפרטים בטופס ונחזור אליכם בהקדם:
בניית אתרים - ארטוויז'ן בע''מ